Maa ei ole prügikast
Maa ei ole prügikast
!
Loodusainete tundides vaatasime 04.02.2019 eetris olnud ETV
saadet „Osoon“ :
15. septembril 2018. aastal toimus Maailmakoristuspäev.
Eestlaste eestvedamisel koristasid ühel päeval üle maailma oma maad 17,7
miljonit inimest 157 riigist, kokku koguti 88 500 tonni jäätmeid - see on
meeletu kogus. Mis sellest prügist edasi saab? Tallinnas toimuval
maailmakoristuspäeva konverentsil arutavad eksperdid, kuidas päästa maailm
prügisurmast. Meie väikese Eesti tõsiseks probleemiks on olmejäätmed, millest
suudetakse ringlusse saata vaid 32%. Aastaks 2020 peab pool olmejäätmetest
ringlusse minema. Kuidas seda saavutada? Autorid Kristo Elias ja Sander Loite.
04.02.-11.02.2019 toimus
meie koolis 5.-9.klasside loodusainete
tundides nimetatud saate järelvaatamine ning kindlaks määratud kuupäeval
esitasid kõik õpilased saate teemade analüüsi.
Küsiti :
1)
loetelu maailma prügiprobleemidest
2)
prügiprobleemi võimalikke lahendusi maailmas
3)
prügiproleemi võimalikke lahendusi Eestis
4)
prügiprobleemi võimalikke lahendusi meie koolis
Miks me ühisvaatamise ja analüüsi korraldasime ? Põhjuseid
on kolm : a) esiteks oli taas kord tegu väga hea ja
õigel ajal eetris olnud saatega; b) CliMates
projekti formaadi järgi on see üks projekti tegevustest c) Eestil on hetkel
tõsiseid probleeme jäätmete taaskasutamise korraldusega.
Kokku avaldas oma
arvamust 203 õpilast. Rõõmu teeb see, et saadet jälgiti tähelepanelikult ning
osati välja tuua oluline.
Maailma prügiprobleemidest tõsteti esile prügiprobleemi
eiramist, vähest keskkonnateadlikkust prügi mõjust keskkonnale, oskamatust ja
soovimatust prügi koguda ja sorteerida, liikide hävimist (
eriti meredes ), liigset plastiku kasutamist. „Toodetakse liiga palju
ühesuguseid ja ebakvaliteetseid riideid“ ( Matthias, 6c ) ja „Kohutavalt palju
põletatakse lihtsalt ära taaskasutatavat materjali „ (Rasmus, 6s ).
Võimaliku lahendusena maailmas pakuti taaskasutuse pidevat
selgitustööd, sorteerimise tegemist mugavamaks, inimeste motiveerimist prügi
sorteerida, suuremat selgitustööd internetis ( Loreli, 6c ) ja koristuspäevade
korraldamist vähemalt 2x aastas ( Annabel P., 6c ).
Eestis peaks vähem põletama prügi ( praegu 17 protsenti
ladustatakse, 28 protsenti läheb taaskasutusse ja tervelt 55 protsenti
põletatakse ), erinevad konteinerid kodudele lühemale, räägime lähedastele
probleemist ja igasse asutusse erinevad prügi sorteerimiskastid.
Meie koolis : ei plastiktopsidele, igale õpilasele oma
joogipudel ; stend prügi sorteerimise kohta ( Marleen, 5s ); kasutame kõik
paberit, mis on toodetud taaskasutatud materjalist; loengud prügi teekonnast (
Annabel R., 6c ) ; kooli „Teeme ära ürituste“ korraldamine ; me ei tohi nii
palju toitu ära visata, kui praegu ; me ei telli iga aasta uusi õpikuid ja
pinginaabriga õpik kahe peale ( Erki, Claudia, 6c ) ja lõpuks : igas klassis
peab olema mitu prügikasti ( Kaisa Sofia, 5s ; Frida, 9c ).
Palju oli põhjalikke vastuseid. Siinkohal tahan eraldi
tänada põhjalike vastuste/analüüsi eest :
Marcus Viks ( 5s ), Rasmus Prangli ( 6s ), Eiriin Jõgeva (
9c ), Kerttu Roosme ( 9c ) ja Frida Kristensen ( 9c ).
Tänan kõiki kaasa mõtlemast ja lahendusi pakkumast !
Just niimoodi – üheskoos oma kogukonnaga – saame me mõtteviise muuta !
Urmas Lekk
19.02.2019
Kommentaarid
Postita kommentaar